zasady nvc – porozumienie bez przemocy w naszych placówkach
Komunikacja i szacunek
Poszanowanie godności dziecka to prawo, nie przywilej. Wszyscy nauczyciele stosują zasady komunikacji bez przemocy (NVC), oraz Pozytywną Dyscyplinę – dzięki temu dzieci w naszym żłobku czują, że przynależą i są ważne. Szanujemy potrzeby dzieci, jednocześnie ucząc je, że zdanie każdego z nas ma taką samą wartość i mamy prawo je wypowiedzieć.
Wiemy, że małe dzieci intensywnie rozwijają się pod względem emocjonalnym, intelektualnym i społecznym.
Dlatego w Zielonej Żyrafie codziennie stwarzamy dzieciom okazję do doskonalenia tych obszarów. Zapewniamy dzieciom ciepło i poczucie bezpieczeństwa. Dzieci uczą się i bawią w trzech grupach wiekowych. W każdej grupie zajęcia oraz program dostosowane są do możliwości rozwojowych dzieci. Dzięki temu dzieci w każdym wieku czują się bezpiecznie i rozwijają harmonijnie. Naszym maluszkom zapewniamy poczucie bezpieczeństwa, dbamy aby nadmiar bodźców nie zaburzył ich naturalnej równowagi. Nasz program uwzględnia szereg eksperymentów i zabaw ruchowych, uczy dzieci zabawy w grupie i wzajemnego szacunku. W Me Montessori kierujemy się zasadami NVC – porozumienia bez przemocy. Nie stosujemy kar i nagród. Pozwalamy dzieciom doświadczać poczucia wpływu, uznajemy, że każde dziecko ma prawo podejmować decyzję. Szanujemy dzieci i ich potrzeby. Dlatego nie zmuszamy dzieci do leżakowania pozawalamy im samodzielnie dokonywać wyborów.
W Zielonej Żyrafie organizujemy dzieciom zajęcia, które pozwolą mu w pełni wykorzystać okres intensywnego rozwoju:
Codzienne spacery
Nasze dzieci każdego dnia wychodzą na spacer niezależnie od pogody. Nasze wygodne 6-osobowe wózki wyposażone są w osłony przeciwdeszczowe. Nie jest straszny nam deszcz, śnieg ani wiatr. Długi spacer to obowiązkowy punkt każdego dnia.
Swobodna zabawa dzieci
Swobodna zabawa podobnie jak spacer jest najważniejszym i obowiązkowym punktem każdego dnia. Wiemy, że swobodna zabawa dziecka nie jest stratą czasu. To chwile dnia niezwykle cenne, naturalna forma aktywności każdego malucha, który poznaje wtedy najbliższe otoczenie i odkrywa, że ma na nie realny wpływ. Dziecko zaspokaja swoją ciekawość wszystkimi zmysłami – patrzy, słucha, dotyka, smakuje, wącha. Lubi obserwować, ale najbardziej – doświadczać. Dziecko stawia pierwsze hipotezy i sprawdza je na bieżąco, by na końcu wyciągnąć samodzielne wnioski. Otaczamy dzieci zabawkami, które rozbudzają ich wyobraźnię i są dla nich bezpieczne.
Zabawy plastyczne
Organizujemy angażujące zabawy plastyczne. Nie boimy się bałaganu – potrafimy tak zaaranżować przestrzeń i zabezpieczyć ubrania, żeby łatwo było posprzątać. Lubimy korzystać z naturalnych materiałów i niewyszukanych technik. Maluchy ugniatają, mieszają, przesypują i chlapią do woli. Pracujemy przy użyciu mąki, wody, masy solnej, nietoksycznych farb. Dziecko w sposób naturalny kształtuje motorykę i zmysł dotyku.
Każdego dnia czytamy:
Zachęcamy dzieci do kontaktu z książką tworząc ku temu odpowiednie warunki. Mamy do dyspozycji miękki dywan, poduchy, miły kocyk kładziemy się wygodnie, czasem zasypiamy słuchając ulubionej bajeczki.
Mamy bogatą kolekcję bajek i opowiadań dostosowanych do wieku dzieci.
Głośne czytanie wspiera rozwój psychiczny, wrażliwość i wyobraźnię małego dziecko uczy poprawnego języka i rozwija zasób słownictwa, dlatego nasze opiekunki czytają naszym dzieciom codziennie.
Zabawy sensoryczne
Zabawy sensoryczne zachęcają dzieci do wąchania, dotykania, słuchania i poznawania świata wokół za pomocą różnych zmysłów. Takie namacalne doświadczanie otoczenia zachęca maluchy do poznawania, odkrywania i rozwoju. Dziecko w ten sposób poznaje nie tylko siebie, ale równie zjawiska zachodzące wokół. Wykorzystujemy różne materiały i struktury: przedmioty, które dzięki zróżnicowanej fakturze i twardości pobudzają wrażliwość dotykową, wykorzystujemy również przedmioty z otoczenia dziecka: butelki z wodą, muszelki, tekturę o różnej strukturze, pudełka wypełnione grochem, kaszą czy kamykami. malujemy za pomocą dłoni i stóp…..
Zabawy fundamentalne
Zabawy fundaMentalne to program wspomagania rozwoju dzieci w wieku od 0 do 6 lat.
Zabawy fundamentalne są sposobem stymulacji wielokierunkowego rozwoju, pomagają rozwinąć inteligencję i wrodzone talenty dziecka. Podstawę tychże zabaw stanowi teoria: ”Powiedz mi, a zapomnę, Pokaż, a zapamiętam. Pozwól wziąć udział – wówczas zrozumiem.”
Celem programu jest szczęście dziecka. Fundamentem w drodze do szczęścia jest miłość okazywana dziecku, zapewnienie bezpieczeństwa i zabawa. Jedną z podwalin programu jest teoria Howarda Gardnera, badacza z Uniwersytetu Harvarda, według której człowiek posiada osiem rodzajów inteligencji: językową, logiczno – matematyczną, muzyczną, przestrzenną, interpersonalną, interpersonalną, ruchową i przyrodniczą. W naszym żłobku poprzez zabawę rozwijamy każdy z tych obszarów Wspierając inteligencję językową, możemy bawić się w wyginanie języka, próby tworzenia najdłuższych wyrazów, powtarzanie dźwięków czy słowne kalambury. Inteligencję wizualno – przestrzenną możemy wspierać poprzez przesypywanie drobnych przedmiotów, zabawę „gdzie mam nos” czy szukanie przedmiotów znajdujących się w tym samym pomieszczeniu, po usłyszeniu ich opisu. Umiejętności interpersonalne udoskonali mini teatrzyk stworzony przez nasze opiekunki.
Opieka psychologa
Chcemy, żeby nasze dzieci rozwijały się harmonijnie i zdrowo nasze maluszki są pod opieką psychologa, który dba o ich prawidłowy rozwój.
Opieka logopedy
Po drugim roku życia mowa dziecka rozwija się bardzo intensywnie, dziecko każdego dnia zaskakuje nas nowymi słowami, dlatego nasze dzieci powyżej drugiego roku objęte są opiekę logopedyczną w zakresie profilaktyki i diagnozy wad wymowy.
native speaker w przedszkolu
W przedszkolu każda aktywność, w której biorą udział dzieci, wiąże się także z kontaktem z językiem angielskim. W naturalny sposób, poprzez zabawę i naukę, podopieczni przedszkola mają możliwość zanurzyć się w języku, chłonąc go bez żadnych trudności. Native speakerzy obcują z dziećmi przez cały czas, zarówno podczas zabaw, jak i wycieczek, zapewniając styczność z językiem angielskim w sposób niewymuszony i oczywisty dla maluchów. Rozmawiamy po angielsku w każdym miejscu i o każdej porze, dzięki temu staje się on czymś „oczywistym” dla dziecka!