Nasze Projekty

W przedszkolu Mi Montessori każdy dzień jest inny, dzieci realizują podstawę programową metodą projektów, co pozwala na nieograniczoną niczym kreatywność. Co jeszcze?

 

Montessori

Inspirujemy się metodą Marii Montessori, cała przestrzeń naszego przedszkola została stworzona w zgodzie z tą metodą. Wykorzystujemy pomoce Montessori w procesie edukacji. Poranna praca własna w przedszkolu Montessori to bardzo ważny czas na indywidualną pracę z materiałem dydaktycznym.

W tych godzinach dzieci są w stanie najdłużej skupić uwagę na celowych działaniach. Samodzielnie wybierają pomoce, w zależności od swoich zainteresowań i możliwości w danym dniu. Wychowawcy prezentują daną pomoc, jeśli dziecko sięga po nią po raz pierwszy, pomagają przy rozwiązywaniu trudniejszych zadań, pokazują kolejne stopnie trudności. Praca własna przebiega w atmosferze spokoju i skupienia, choć nie zawsze i nie przez cały czas jej trwania trwa całkowita cisza.

Zależy nam także na rozwijaniu samodzielności dzieci – same nakładają sobie jedzenie, nalewają napoje, sprzątają po sobie, samodzielnie korzystają z toalety, przygotowują do drzemki, same się ubierają. Dzięki przygotowanemu otoczeniu jest to możliwe. Oczywiście w razie potrzeby dziecko zawsze może poprosić o pomoc nauczyciela, jednak tak jak w przypadku pracy własnej, nauczyciel wspiera samodzielność dziecka, ingerując w jego działania tylko na wyraźną prośbę.

 

Język Angielski

Mi Montessori to przedszkole dwujęzyczne. Uczymy języka angielskiego w oparciu o kanadyjską metodę immersji, która zakłada codzienny kontakt z językiem i kulturą angielską. W przedszkolu Mi Montessori język angielski towarzyszy dzieciom nie tylko w czasie zajęć dydaktycznych, ale także przy codziennych czynnościach, każdego dnia. Zatrudnieni nauczyciele angliści przebywają z przedszkolakami podczas zabaw na świeżym powietrzu, posiłków, wycieczek, swobodnej zabawy itp. W ciągu roku przedszkolnego korzystamy z materiałów do nauki języka angielskiego przygotowanych przez tu napisać jaki program będzie realizowany w ramach języka angielskiego.

Podczas zajęć nie zabraknie klasycznej brytyjskiej i amerykańskiej literatury dziecięcej (np. twórczości Erica Carla, Julii Donaldson czy Davida McKee) oraz tradycyjnych nursery rhymes. Książeczki i piosenki anglojęzyczne wspierające naukę nowych słów będą towarzyszyć dzieciom niemalże codziennie.

Nasze autorskie projekty obfitować będą w informacje o kulturze i historii Wielkiej Brytanii, w tym obchody świąt anglosaskich takich jak np. Dzień Patrona Walii, Św. Dawida. Program edukacyjny Green House zakłada kształcenie umiejętności językowych, matematycznych, społecznych, muzycznych i manualnych a to wszystko po angielsku.

 

Sensoplastyka

Sensoplastyka pozwala dziecku na poznawanie otaczającego świata poprzez połączenie silnych doznań dotykowych, wzrokowych, smakowych i słuchowych. To metoda wspierania rozwoju poprzez stymulację sensoryczną oraz swobodę procesu twórczego.

Podczas warsztatów stymulowane są wszystkie zmysły. Poprzez kolorowe makarony, pachnące masy, lejące ciecze, twarde ziarna, dotyk, wzrok, słuch, węch i smak są pobudzane. Główną zaletą sensoplastyki jest to, że wykorzystuje wyłącznie naturalne składniki, które najczęściej mamy zawsze pod ręką w kuchni, np. mąkę, sól, makaron, barwniki spożywcze. Dzięki temu dziecko może nie tylko bezpiecznie dotknąć, ale również spróbować każdego produktu.

Podczas zajęć dajemy dzieciom czas, tzn. nie pośpieszamy, nie zachęcamy na siłę. Nie używamy też fartuchów ani odzieży ochronnej, która mogłaby sugerować, że możemy się ubrudzić tylko w pewnym zakresie. Bawimy się boso. Brudzimy się do woli!

 

Drugie życie rzeczy

W ramach edukacji ekologicznej dzieci w Mi Montessori m.in. pilnują czy wyłączone jest światło, a kran zakręcony. Segregują śmieci, a do prac plastycznych wykorzystują obie strony kartki papieru. W zbliżającym się roku szkolnym nauczymy dzieci, jaką treść niesie ze sobą słowo REUSE. Chcemy zachęcić dzieci do ponownego użycia lub przerobienia pozornie starych, niepotrzebnych artykułów, opakowań, przedmiotów codziennego użytku. Zapraszamy wszystkie dzieci by wspólnie postarać się tchnąć nowe życie w stare, zużyte, z pozoru, bezużyteczne przedmioty: kartony po butach, opakowania po jajkach, kawałki folii bąbelkowej, butelki lub puszki po napojach czy poplamiony T shirt. Razem postaramy się zrobić coś z niczego, coś nowego z czegoś starego, coś potrzebnego z bezużytecznego, coś własnoręcznie zrobionego zamiast kupionego.

 

Cała Polska czyta dzieciom – klub czytelniczy  

Codzienne czytanie dziecku przez 20 minut buduje mocną więź między dorosłym i dzieckiem, zapewnia emocjonalny rozwój dziecka, rozwija język, pamięć i wyobraźnię, uczy myślenia, poprawia koncentrację, poszerza wiedzą ogólną oraz kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.

Zachęcamy dzieci do kontaktu z książką tworząc ku temu odpowiednie warunki. Głośne czytanie wspiera rozwój psychiczny, wrażliwość i wyobraźnię małego dziecka, uczy poprawnego języka i rozwija zasób słownictwa, dlatego nasi nauczyciele czytają naszym dzieciom codziennie. Wyszukujmy dla dzieci ciekawe i wartościowe książki, zachęcamy do wspólnego czytania. Zapraszamy Rodziców i opiekunów do spędzenia czasu z nami i wyjątkową lekturą – zachęcamy, aby przynosić do przedszkola swoje ulubione pozycje i dzielić się nimi z kolegami w grupie.

W naszych biblioteczkach pojawi się wiele nowych powieści, bajek i tomików wierszy: wśród proponowanych przez nas książek znajdą się te autorstwa polskich pisarzy jak i tych z odległych krajów. Będą to zarówno klasyczne, „stare” historie jak i te napisane w ostatnich latach. Ale przecież czytanie to dopiero początek pasjonującej przygody z książką a nie od dziś wiadomo, że każdą przygodę lepiej jest przeżywać w grupie przyjaciół.

Dlatego też, od września zapraszamy wszystkie przedszkolaki do Książkowego Klubu Dyskusyjnego. Podczas spotkań w grupie, będziemy mogli podzielić się wrażeniami po lekturze, wspólnie zastanowić się, który z bohaterów jest najfajniejszy a którego nie polubiliśmy; co by było gdyby dana przygoda działa się w naszym mieście czy domu albo wspólnie napiszemy nowe zakończenie opowieści.

Zachęcamy Państwa do podobnej zabawy w domu. Pomoże ona lepiej zrozumieć przeczytaną historię, „wyciągnąć” morał, ale też rozmowa taka może być doskonałym ćwiczeniem na rozwijanie.

A może chcecie się Państwo podzielić z nami ulubionymi książkami Waszych dzieci i to o nich będziemy dyskutować? Serdecznie zapraszamy.

 

Gry planszowe

W każdej sali przedszkolnej znajdzie się kącik Gier Planszowych. Wśród nich znajdą się propozycje dla dzieci mniejszych i tych starszych. Gry typowo zręcznościowe jak i te ćwiczące spostrzegawczość (gdzie liczy się szybkość reakcji) lub kreatywność czy pamięć. Pojawią się gry losowe, ale także strategiczne i logiczne. Będą gry dla dwojga ale też angażujące kilkoro dzieci (lub całą rodzinę). Będą także gry dla „samotników”, bo czasami dobrze jest grać samemu ze sobą ale też gry „drużynowe” gdzie ważna jest współpraca a nie rywalizacja.

W tym roku szkolnym nasze młodsze przedszkolaki będą grać m.in. w: „Tomcio i wiosenne porządki”, „Nogi stonogi”, „Kurnik” czy „Grzybobranie”. Zachęcamy też dzieci do przynoszenia swoich ulubionych gier do przedszkola.

 

Zajęcia plastyczne

Zajęcia plastyczne w przedszkolu to ulubione zajęcia dzieci. Nasze zajęcia plastyczne nie są jednak tradycyjne. Podczas zajęć oprócz tradycyjnych narzędzi takich jak plastelina, modelina, kredki, farby, czy pastele wykorzystujemy także materiały, które nas otaczają: zużyte opakowania, pudełka, folie bąbelkowe do pakowania, zebrane na spacerze liście i kasztany, kawałki materiałów, nakrętki, butelki, mech znaleziony w lesie – słowem wszystko, co można wykorzystać by nasze maluchy poznawały różnorodne techniki oraz znajdowały przyjemność w rękodziele. Każdy pozornie banalny przedmiot może stać się podstawą stworzenia arcydzieła. Najwięcej radości jest wówczas, gdy dziecko samo znajdzie materiały, które później wykorzysta w pracy plastycznej. Mamy to szczęście, że w najbliższym otoczeniu mamy skwery i parki. Dla starszaków całodzienna wycieczka do parku wilanowskiego będzie wspaniałym przeżyciem, a przyniesione stamtąd skarby posłużą do wykonania wspaniałych prac plastycznych.

 

Zajęcia muzyczno-ruchowe

Wzbogacając środowisko dziecka o muzykę, nie tylko zadbamy o jego muzykalność , ale też o ogólny rozwój. Wczesne stymulowanie muzyczne poprzez naukę gry na instrumencie, czy obcowanie z muzyką wpływa, na procesy poznawcze, koordynację ruchową, koncentrację, orientację przestrzenną oraz równowagę emocjonalną. Słuchanie muzyki klasycznej ma wpływ na sposób przyswajania informacji, zwiększa iloraz inteligencji, poprawia pamięć i niweluje objawy stresu.

Zajęcia rytmiczne wzbogacone są o bodźce kolorystyczne i obcowanie z muzyką klasyczną. W naszym przedszkolu stosujemy metodę prowadzenia zajęć muzyczno-ruchowych metodę Carla Orfa. Koncepcja Carla Orfa jest oparta na wychowaniu do muzyki przez zabawę. Orff przekonany o wzajemnym przenikaniu się muzyki i ruchu, dążył do uaktywnienia dzieci inspirując je do samodzielnego tworzenia muzyki poprzez kreowanie własnych pomysłów muzycznych. Metoda zbudowana na trzech przenikających się elementach obejmuje: słowo, muzykę i ruch. Główną rolę w tej metodzie odgrywa muzyka a potem ruch. Wykorzystuje się przybory np. gazetę do wydobywania dźwięków. Zajęcia prowadzone tą metodą nie są celem samym w sobie, ale służą rozwojowi osobowości dziecka, służą wyzwalaniu tendencji twórczych dziecka oraz działaniu w zespole. Ważną rolę w zajęciach odgrywa też rytm.

Nasze zajęcia ruchowe prowadzone są metodą R. Labana. Metoda Labana jest metodą gimnastyki twórczej, metodą improwizacji ruchowej, u której podstaw leży naturalna ruchliwość. Pozwala ona na posługiwanie się różnymi formami ruchu, ekspresji, ćwiczeniami muzyczno – ruchowymi, zabawą, tańcem, opowieścią ruchową. Korzyści wynikające z ćwiczeń prowadzonych metodą Labana jest wiele. Dzieci wzbogacają swoje doświadczenia związane z wyczuciem własnego ciała, czasu, ciężaru i przestrzeni a ich ruchy są bardziej płynne. Dzieci nieśmiałe, mające na co dzień trudność z wyrażaniem swoich myśli i uczuć, podczas zajęć gimnastyki ekspresyjnej mogą się „otworzyć” na innych, wykazać się pomysłowością. Zróżnicowane tempo i nastrój muzyki pozwalają wyzwolić radosną i spontaniczną ekspresję ruchową, a zabawy prowadzone tą metodą są dla dzieci źródłem odprężenia i relaksu.

 

Zajęcia Teatralne

Przedstawienie teatralne w przedszkolu to dla dzieci zawsze ogromne przeżycie. Emocjonują się losami bohaterów i chętnie wracają do opowieści o spektaklu, który przyszło im obejrzeć. Przedstawienia teatralne jednocześnie przygotowują dzieci do udziału w prawdziwych spektaklach teatralnych, do których zabieramy dzieci.

Wycieczka do teatru autokarem to niesamowite przeżycie. Uwielbiamy jeździć z dziećmi do Teatru Niewielkiego. W Teatrze Niewielkim wszystko jest na miarę maluchów – kolorowe foyer, gdzie czekają zabawki, książki i małe co nieco, kameralna sala teatralna, pełna miękkich poduszek, a przede wszystkim przedstawienia-podróże do świata dziecięcej wyobraźni. Teatr Niewielki mieści się w Soho Factory i z wielką niecierpliwością czeka na dzieci w wieku 1-7 lat – nasze dzieci go uwielbiają.

 

Wycieczki

Mając na uwadze ogromną  wartość  spacerów i wycieczek dla rozwoju dziecka,  nauczyciele w naszym przedszkolu  organizują liczne wyjścia, w celu zaspokojenia spontanicznej dziecięcej ciekawości świata. Częste pytania przedszkolaków – po co?, dlaczego? co to jest ? rozwiązywane są w dużej mierze podczas spacerów i wycieczek.

Podczas spacerów i wycieczek dzieci zapoznają się z najbliższą okolicą –osiedlem, czy miastem w którym mieszkają. Podczas spacerów i wycieczek można poznać różne obiekty i instytucje np. Poczta, Policja, Straż, różne punkty usługowe np. fryzjer, szewc, zegarmistrz. Dzięki tym wizytom dziecko poznaje różne zawody, sposób wykonania danej pracy, narzędzia  oraz przydatność danego zawodu dla ludzi. Wycieczki rozwijają w dzieciach w ten sposób patriotyzm lokalny. Dziecko poznając Warszawę, jej zabytki, czy historię czuje się z nią związane. Jest to jego miejsce na ziemi – „ Mała ojczyzna.” Przy okazji dziecko poznaje też właściwe wzorce zachowań. Uczy się jak należy się zachować np. w autobusie, w muzeum (jesteśmy cicho, nie dotykamy eksponatów), w parku (nie niszczymy przyrody – nie depczemy trawników, nie zrywamy kwiatów).

Organizowane w naszym przedszkolu wycieczki i spacery są najlepszą receptą „na nudę”. Dostarczają  pomysłów  na  sposoby spędzania czasu wolnego. Przyczyniają się do rozwoju: mowy, myślenia, spostrzeżeń. Organizowane w różnych porach roku hartują organizm. Wyrabiają także, ważne na przyszłość nawyki np.: organizowanie, planowanie.

 

Projekt edukacyjny „Podróże małe i duże”

Zabierzemy nasze przedszkolaki w podróż dookoła świata. Nasi nauczyciele staną się przewodnikami w tej podróży. Znane wszystkim powiedzenie mówi, że podróże kształcą. Od zawsze pociągały tajemnicą, kusiły perspektywą przeżycia przygody. „Podróże małe i duże” mają wzbudzić w dzieciach ciekawość świata oraz zachęcić ich do poznawania, poszukiwania oraz rozbudzania zainteresowań. Jest to również dla nich możliwość oderwania się od rzeczywistości, przeniesienia się w odległe krainy, egzotyczne kraje i kontynenty. Dzieci poznają kulturę, smaki, muzykę i zwyczaje gorącej Afryki, orientalnej Azji, roztańczonej Ameryki Południowej czy rodzimej Europy.

Szanowni Rodzice, jeśli sami podróżowaliście i macie w domach pamiątki z Waszych wypraw będzie nam niezmiernie miło, jeśli przyniesiecie do przedszkola Wasze zdjęcia i pamiątki abyśmy mogli pokazać je dzieciom. Może u kogoś w domu jest oryginalne sari lub kimono? A może ktoś z Was ma indiański pióropusz, meksykańskie sombrero lub hawajski wieniec z kwiatów? Może ktoś z Was próbował grać na ukulele, szkockich dudach lub afrykańskich bębnach i ma je w domu? Podzielcie się z nami swoimi wspomnieniami z podróży.

Opieka psychologa i logopedy

W naszym przedszkolu dzieci objęte są opieką logopedy i psychologa. Specjaliści prowadzą obserwację dzieci podczas ich codziennych zajęć i aktywności, obserwują relacje społeczne dzieci, dlatego reagują szybko na wszelkie nieprawidłowości, wspierając dziecko i rodzica.